Forum Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka Strona Główna Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka
CAO Grupa i inne rasy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

HISTORIA AZJI ŚRODKOWEJ

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka Strona Główna -> Czytelnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MOGUL
Forumowy ekspert
Forumowy ekspert



Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:31, 11 Kwi 2007    Temat postu: HISTORIA AZJI ŚRODKOWEJ

AZJA ŚRODKOWA W STAROŻYTNOŚCI i ŚREDNIOWIECZU.

Zapoznawszy się w ogólnych zarysach z genealogią Owczarka środkowo-azjatyckiego, sensownym jest przejść do historii Azji Środkowej, ażeby lepiej zrozumieć w jak niepospolitych warunkach formowała sie ta nadzwyczajna rasa.

Starożytna historia Azji Środkowej przez kilka tysiącleci, była historią, dwóch sąsiadujących , wzajemnie oddziaływujących na siebie i przenikających się cywilizacji : cywilizacji rolnicznych i miejskich wspólnot w oazach i dorzeczach , nie zaniechujących zresztą pasterskiej hodowli trzody jak również cywilizacji ogromnych sojuszy koczowniczych plemion Wielkiego Stepu nie unikających również półosiadłego a nawet miejskiego życia. Naturalnie , miasta w tych odległych czasach niewiele czym podobne były do późniejszych.
Pierwsze przybyłe do Azji Środkowej plemiona ,które zasiedliły tę krainę jeszcze w III-cim wieku p.n.e.,to wschodnio-irańskie odgałęzienie INDO-EUROPEJCZYKÓW. Plemiona te, to w przeważającej części hodowcy bydła. Pasterstwo i uprawa roli w zalewiskach stepowych rzeczek , było głównym źródłem ich egzystencji.
Wśród kultur stepowego brązu szczególnie wy różniała się tzw. "andronowska" kultura kazachstańskich i południowo syberyjskich stepów.

ANDRONOWCY żyli w OSADACH (osiedlach) na brzegach niewielkich rzeczek , osada otoczona była wałem obronnym i rowem .
W każdej osadzie znajdowało się 10- 20 dużych półziemianek , a każda z nich zamieszkiwana była tylko przez jedną ale za to liczną rodzinę.
( 30-50 osób) . Wszystkie półziemianki, łącznie z przyległymi łąkami , gruntami ornymi , pastwiskami i cmentarzem należały do jednego RODU. Głównym źródłem egzystencji Andronowców był chów zwierząt . Najbardziej cenioną częścią stada były tabuny koni i stada byków
i krów. Pogłowie bydła było naturalnie ograniczone powierzchnią przyległych pastwisk , które były stosunkowo szybko wyczerpywane i wydeptywane . Bydło co wieczór powracało z najbliższych pastwisk na regularny udój i dla ochrony przed kradzieżą.
Oczywiste jest że dopóki istniała groźba ciągłych napaści innego sposobu wypasu bydła nie było.Co 20-25 lat mieszkańcy osady opuszczali zasiedziałe miejsca i przesiedlali się na nowe ziemie.

GOSPODARKA KOCZOWNICZA

Od XV wieku .p.n.e., pojawiają się nie obwarowane osiedla a wraz z nimi powstaje nawa forma chowu bydła – przepędzanie .
Pasterze wiosna przepędzali większą część stada na odległe pastwiska , lub górskie łąki i dopiero jesienią powracali do osady.
Właśnie wypędzanie hodowanej trzody stało się pośrednim ogniwem w przejściu do bardziej wydajnego sposobu zagospodarowania stepowych i pustynnych pastwisk - gospodarki koczowniczej .
Epoka pasterzy – koczowników , późniejszych następców "andronowskich " plemion na Wielkim Stepie rozpoczęła się w początkach I-szego tysiąclecia
Z końcem II-go tysiąclecia p.n.e., na południu Azji Środkowej , W DOLINACH GÓRNEJ Amu-Dari i rzeki Murgab , kipiało bujne życie.
Powstawały miasta- twierdze, kanały nawadniające niosły życie bujnym zasiewom pszenicy i prosa ., a na podgórskich pastwiskach pasły się stada ......
W okrągłych kopulastych świątyniach podtrzymywano święty ogień, dokonywano składania ofiar. Dla czcicieli ognia PIES był zwierzęciem świętym !!!
Już w I-szym tysiącleciu ukształtowały się tutaj trwałe Państwa Margusz, Bachdi, i Sugda, wzmiankowane w "Aweście" , Świętej Księdze irańskiej ludności Azji Środkowej, Medii i Persji. Późniejsi antyczni autorzy zwali je odpowiednio Margiana( w dolinie Murgabu) , Baktria ( w górnym biegu Amu-Darii ) i Sogdiana
( wzdłuż Zerawaszanu) .
W VI-wieku p.n.e. podporządkowały się one władzy achemenidzkich królów Iranu , tak samo jak i Państwa w dolnym biegu Amu –Darii i Charezu.
MOCARSTWO ACHMENIDZKIE PANOWAŁO w AZJI ŚRODKOWEJ PONAD 200 LAT.
Następny okres to czasy grecko macedońskich podbojów i powstania w Azji Środkowej Państw hellenistycznych.
W roku 331 p.n.e. na północnym wschodzie Mezopotamii , macedoński zastęp rozgromił perskie wojsko Dariusza III , po czym achemenidzkie mocarstwo rozpadło się.
Droga na Wschód stała przed Hellenami otworem.....rozpoczął się pochód Aleksandra w głąb AZJI...

Ziemie zawojowane przez niego na wschodzie , odziedziczyło Królestwo GREKO - BAKTRYJSKIE , które w roku 250 p.n.e. oddzieliło się od Państwa swego najbliższego współtowarzysza Aleksandra-Selewka i jego sukcesorów. Założycielem hellenistycznego Państwa w AZJI ŚRODKOWEJ został namiestnik Baktrii DIODOT, opierając się na licznych koloniach wojennych Hellenów. Prawdziwym twórcą potęgi GRECO-BAKTRII stał się Grek Z Magnesii EWTIDEM (235-200 r.p.n.e).Rozszerzył on swoją władzę na północne Indie, Ferganę i część wschodniego Turkiestanu.

KRÓLESTWO KUSZANÓW

Osłabiona walkami o królewski tron i wewnętrznym chaosem , GREKO-BAKTRIA w połowie II-go wieku p.n.e. upadła pod ciosami irańskich koczowników. A ich znakomity RÓD KUSZANÓW w I-szym wieku p.n.e. stworzył na całym terytorium GREKO- BAKTRII potężne INDO-ŚRODKOWOAZJATYCKIE IMPERIUM , które przetrwało około 400 lat.
Najsławniejszym z kuszańskich królów był Kaniszka. Z jego imieniem związane jest szerokie rozpowszechnienie buddyzmu i rozkwit miast Azji Środkowej.

Epoka kuszańska była czasem rozkwitu i ostatecznego upadku cywilizacji hellenistycznej Azji Środkowej, apogeum jej starożytnej sztuki , okresem bardzo intensywnego życia duchowego i religijnych poszukiwań.

PODBOJE TURECKIE

W 551r w AZJI CENTRALNEJ .powstaje Państwo TIURKÓW i rozpoczyna szybką ekspansję na Zachód.
W r.568 Tiurcy rozszerzyli swoją władzę na AZJĘ ŚRODKOWĄ , rozpoczynając proces stopniowej zmiany etnicznego oblicza miejscowej ludności , szczególnie intensywnie, proces ten następował w rejonach rozwiniętej hodowli zwierząt –dzisiejsze terytoria Kazachstanu, Kirgistanu, i części Kazachstanu , gdzie znaczna część ludności wiejskiej stała się tiurkską w mowie, już w III w.
Irańska ludność miast ulegała tiurkizacji wolniej i osiągnęła nową etniczną jakość dopiero ok. X , XI w.
Nie oznaczało to jednak wyparcia narodów mówiących językami irańskimi i żyjących tu od kilku tysiącleci. Nie tylko przetrwały one , lecz w ciągu wielu wieków stanowiły przeważającą część ludności w miastach i osadach , od Szasza ( Taszkientu) na północy do Pamiru i Merwu na południu.
Jednak trzeba przyznać że Tiurcy poczynając już od VII-VIII w, a szczególnie w X-XII w, nie tylko że zdobyli decydującą przewagę w stepach i górach , bez
wypierania odosobnionych irańskich hodowców bydła i rolników , ale też zaczęli przechodzić ku osiadłemu bytowaniu wnosząc nową kulturę do całej strefy starożytnej irańskiej cywilizacji.
W wiekach średnich , świadomość etniczna ludności była na ogół dość rozmyta i zastępowana, konfesyjną - religijną , regionalną lub rodo-plemienną , przede wszystkim u koczowników, identyfikacją.
Stan tego rodzaju "etnicznej nieokreśloności " i dwujęzyczności zachowywał się w bardzo przemieszanych pod względem pochodzenia mieszkańców środkowo azjatyckich miast i w kiszłakach jeszcze na początku XX wieku , a nawet później , gospodarczo – kulturowa i lokalna przynależność /nie mówiąc już o przypisaniu konfesyjnym-religijnym/ znaczyła znacznie więcej aniżeli mało rozwinięta samoświadomość etniczna.

PODBÓJ ARABSKI

Przełomowym momentem w historii Azji Środkowej stał się podbój arabski , przynoszący nową wiarę i nową kulturę. Zmienił on dotychczasowy tryb życia i w obręb największego Państwa Średniowiecza – KALIFATU ARABSKIEGO włączył Azję Środkową

Nadejście ISLAMU rażąco zmieniło stosunek do psa : "Święte Zwierzę" czcicieli ognia przeobraziło się w "Nieczystego Stwora" , jedynym wyjątkiem stały sie charty, których Muzułmanie, nie wiadomo dlaczego , nie uważali za psy.

Arabski podbój nie był procesem natychmiastowym - rozpoczął się w 651 roku .i trwał około 100 lat., napotykając na zacięty opór miejscowej ludności.
Szczególnie silny był opór plemion Tiurkskich , których , pomimo silniejszego nacisku , i tak nie udało się podporządkować i nawrócić na ISLAM. W pierwszej połowie VIII wieku, Samarkanda, Buchara i inne miasta na południu Azji Środkowej stały się zasadniczo muzułmańskie, później wniosły niemały wkład w ogólny proces rozwoju muzułmańskiej kultury i muzułmańskiej literatury w językach arabskim i perskim . W IX-X wieku w Kaszganii i Ferganie rozpoczęło się Odrodzenie Tiurskiej państwowości. Pod wpływem muzułmańskich misjonarzy a jeszcze bardziej –politycznych i handlowych korzyści , ISLAM przyjęła miejscowa Tiurska dynastia KRACHANIDÓW.
KARACHANIDZI , tiurskie plemiona wschodu Azji Środkowej , zjednoczone pod symbolami Islamu , pod koniec X-go wieku zdobyli BUKCHARĘ - stolicę Samanidów i stworzyli rozległe Imperium rozpościerające się aż do Amu – Darii. Ich rywalami byli tylko umacniający się w Afganistanie monarchowie innej Tiurkskiej dynastii GAZNIEWIDZI.
W połowie XI-wieku na GAZNIWIDÓW ruszyli nawróceni również na Islam syrdarscy OGUZI - TURKMENI , ze stojącym na czele rodem SELDŻUKÓW. SELDŻUKOWIE, wyparłszy ze wschodniego Iranu GAZNIEWIDÓW, nie posunęli się zbytnio na wschód Azji Środkowej ale odeszli do Iranu i Azji Mniejszej., gdzie ich spadkobiercami zostali w XIV - XV OSMANOWIE , twórcy Imperium otomańskiego. Jest oczywiste że koczownicy OGUZI – ze stojącym na czele rodem SELDŻUKÓW, w drodze do Iranu i Azji Mniejszej zabrali ze sobą środkowo azjatyckie psy. !!!
Tym sposobem:
ANATOLIJSKI KARABASZ , to w prostej linii potomek ŚRODKOWO AZJATYCKICH PSÓW , które odeszły z Azji Środkowej wraz z koczownikami

Tymczasem pozostali w Azji Środkowej OGUZI , już w XII wieku utracili prawie swój stary etnonim . Rozpoczynało się tam, formowanie nowej etnicznej wspólności, wchłaniającej w siebie pozostałości starożytnych irańskich stepowych plemion. Jako ogólna nazwa stepowych plemion na zachód od Amu-darii rozpowszechnił się termin: "TURKMEN" Niekiedy w przekształconej postaci , zachowywały się tez stare etnonimy , jak turkmeńska plemienna nazwa "JAZYR", szeroko znana w XII wieku. Nazwa ta sięgała etnonomiki plemion ALAŃSKICH , z których wyszli też PARFIANIE. Inna gałąź średniowiecznych irańskich koczowników , przodków OSETYŃCÓW , znana była rosyjskim kronikarzom pod nazwą "ASÓW", zaś w Europie zachodniej znano ich jako "ALANÓW" .To ci sami ALANOWIE , z psami których ( PSY ALAŃSKIE) łączone jest pochodzenie wielu MASTIFÓW zachodniej Europy.

PODBOJE MONGOLSKIE

W roku 1218 mongolski władca Chyngis -Chan rozpoczął pertraktacje z Szachem Charezmu Muchammedem, w trakcie których w mieście Otrarze nad rzeką Syr–darią. mongolskie poselstwo i towarzysząca mu handlowa karawana zostali zaatakowani i wybici . Powód do wojny był oczywisty.
W maju 1220r, Mongołowie pod wodza Czyngis - Chana całkowicie opanowali Azję Środkową. Z nieznanym dotąd okrucieństwem wytrzebili jej ludność i burzyli miasta .
Szczególnie ucierpiał Charezm , gdzie zniszczone zostały zapory budowli irygacyjnych. Dopiero jesienią 1224 r, CHYNGIS – CHAN odszedł do Mongolii, pozostawiając zrujnowany i wyludniony Kraj pod rządami swoich synów. Mongolskie najazdy powtarzały się jednak epizodycznie ( w 1273 i w 1276r ponowne spustoszenie Buchary) i potrzebnych było jeszcze siedem lat , ażeby zaczęło się jej powolne odrodzenie. Lecz jeszcze w pierwszej ćwierci XIV wieku , wiele było w Bucharskiej oazie ruin i opuszczonych dóbr.

ODRODZENIE

Dopiero na początku XIV w. rozpoczęło się w głównych regionach AZJI Środkowej trwałe odrodzenie życia gospodarczego. Jednak już pod koniec lat 50-tych XIV w. tworzące się właśnie Państwo rozpadło się na półtora dziesiątka posiadłości , wiodących między sobą ciągłe zatargi. Mongolskie najście porwało i wciągnęło w wir politycznych i wojennych wstrząsów mnóstwo Tiurkskich plemion , przede wszystkim Kipczackich , które stanowiły dotąd główną ludność Wielkiego Stepu.

Sami Mongołowie tylko w części wrócili do swojej Ojczyzny, w części stopniowo roztopili się w Tiurkskim masywie, zachowując stare mongolskie nazwy plemion , zatracali z czasem swój język, islamizowali się , a ich arystokracja mieszała się z arystokracją Tiurskich plemion.
Nowe Tiurskie arystokratyczne rody przywłaszczały sobie mongolskie genealogie , aż do wyniesienia swoich przodków ( najczęściej wymyślonych) , do "ZŁOTEGO RODU" Chyngis –Chana.
Aż do XX wieku pretendować do tytułów "Chana" i "Sułtana" mogli wśród Kazachów jedynie ci , których wpisy rodowodowe zaświadczały o pochodzeniu ze "ZŁOTEGO RODU".
Rozgromione i ograbione przez Mongołów plemiona Tiurkskie w XIV-XV wieku stworzyły nowe zrzeszenia , głównie na północy Turkmenistanu . Z pozostałości dawnych plemion tworzyły się nowe,zaledwie tylko niektóre z nich zachowały swoje znaczenie i dawną nazwę ,chociaż i one uzupełniały się innymi grupami rodo -plemiennymi.
W XVI-XVII wieku, podczas zmieniającego się panowania uzbeckich Chanów i Szachów Iranu , znaczna część północnych plemion turkmeńskich przesunęła się na południe.
Przyczyną tego była zmiana koryta Amu-darii, odwadniająca wielkie regiony stepów.
Nastąpił okres międzyplemiennych wojen o ziemię i stopniowego zmieszania pólnocnych i południowych Turkmenów.
W ten sposób , zasiedlili oni nie tylko całe terytorium dzisiejszego Turkmenistanu , ale i część ziem ościennych.
Wszystkie te nowe , ulegające przemieszczeniom w trakcie podbojów i nieskończonych przesiedleń plemiona zajmowały nowe ziemie , dawniej dla nich niedostępne , przesuwając się w głąb Azji Środkowej i ku zachodnim krańcom Wielkiego Stepu.
Wielkie przemieszczenia koczowników na południe od obszarów stepowych w strefę , gdzie poprzednio rozkwitało życie miejskie , trwały 400 lat po wyprawach Chyngis -Chana.

RZĄDY TIMURA

W roku 1370 władzę w Samarkandzie zagarnął emir TIMUR ze znamiennego rodu plemiennego.
W ciągu 35-lat swych rządów zdołał stworzyć w Azji Środkowej potężne scentralizowane Państwo, odrodzić życie gospodarcze i nadać nowe impulsy kulturalnemu rozwojowi Kraju. Swoje wzbogacenie , zawdzięczało Państwo Timura w niemałym stopniu jego zdobywczym wyprawom do Indii, Iraku, Syrii, Azji Mniejszej, na Kaukaz i Powolże.
Po śmierci TIMURA w 1405r, jego następcy nie zdołali , a nawet nie próbowali zachować Imperium.

EPOKA WAŚNI , ZASTOJU GOSPODARCZEGO i IZOLACJI

Na przełomie XV-XVI wieku koczownicze plemiona Uzbeków, ze stającym na ich czele Muhamedem Szejban - Chanem, opanowały Państwo Timurydów i założyły nową dynastię. Inne plemiona koczowników które odeszły na południe , stworzyły na stepach Chanat Kazachski . Rozpoczęła się nowa epoka w historii Azji Środkowej - epoka jej względnej izolacji i nieprzerwanych wzajemnych waśni doprowadzających do politycznego , gospodarczego i kulturalnego zastoju.

ZAKOŃCZENIE

W całym tym zmieszaniu się ludów tkwi niezmiernie ważny dla nas szczegół, mianowicie, cywilizacja regionu była w znacznej mierze cywilizacją plemion koczowniczych. Lecz ani jeden koczownik –hodowca bydła nie jest do pomyślenia bez psa!!!! Właśnie on ochraniał jego stado przed drapieżnikami i grabieżcami , pomagał paść trzodę , przeganiać ją na nowe miejsca. A teraz spróbujcie sobie wyobrazić , ile tych koczowniczych plemion przeszło przez Wielki Step w ciągu całej jego historii, ile osiadło, roztopiwszy się wśród plemion usadowionych tam wcześniej. A przecież każda nowa fala przesiedleńców niosła ze sobą i psy, w czymś odmienne od już występujących w tych regionach. Populacje migrantów i miejscowych psów mieszały się , tworząc nowe połączenia, bezlitośnie sprawdzane przez dobór naturalny pod względem przystosowania do egzystencji w bynajmniej nie rajskich warunkach.

Człowiek zaś , przez cały czas wymagał od psa tylko jednego – doskonałej służby , i wymagał bez pobłażania
Tak w ciągu wielu wieków na ogromnej przestrzeni Regionu Środkowo Azjatyckiego ukształtowała się wspaniała rasa:
OCZAREK ŚRODKOWO -AZJATYCKI ...
Jako odzwierciedlenie złożonej historii zaludnienia regionu , liczącej 4000 lat, w rasie tak ściśle związanej z gospodarczą działalnością , zachowało się kilka wewnątrz rasowych typów . Jednak dzisiaj powiazanie ich z konkretnymi plemionami lub regionami geograficznymi jest już niemożliwe.

Na podstawie :
E.N.Myczko, W.A.Bielienkij " Sredneazjatckaja Ovczarka".
Opracowanie: Marta J. Majewska( MJM)& Małgorzata Dustet.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka Strona Główna -> Czytelnia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin