Forum Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka Strona Główna Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka
CAO Grupa i inne rasy
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

TESTY NA SZCZENIĘTACH

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka Strona Główna -> Czytelnia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MOGUL
Forumowy ekspert
Forumowy ekspert



Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 12:56, 11 Kwi 2007    Temat postu: TESTY NA SZCZENIĘTACH

Nareszcie dotarły do mnie TESTY dla szczeniąt , są one jednak ogólne, dla wszystkich , czy mogą być pomocne przy ocenie charakeru i psychiki CAO, czy opis zachowania 1 i 2 może być wiarygodny dla Azjaty , czy raczej 6 ?

Przykladowe testy dla szczeniąt:
PAT - test szczeniąt

Opracowany przez Joachima i Wendy Volhard
Bogusław Górny

1. Towarzyskość - łatwość nawiązywania kontaktu z człowiekiem.
Hodowca przynosi egzaminowanego szczeniaka -
w wieku około 6 tygodni - do pomieszczenia przeznaczonego na testowanie (musi to być miejsce, w którym szczenięta będą umieszczone po raz pierwszy w życiu). Egzaminator czeka w części przeciwległej do wejścia, hodowca zostawia psa na podłodze i wychodzi. Egzaminator, klęcząc, klaszcze w ręce i woła psa do siebie.

Zadanie testu:
Ustalenie stopnia towarzyskości, zaufania do człowieka.
Ocena:
1 - Przybiega chętnie (z entuzjazmem),ogon uniesiony, skacze na egzaminatora, łapie zębami za ręce, szczeka lub warczy;
2 - Przybiega chętnie, ogon uniesiony, opiera się o egzaminatora przednimi łapami, liże ręce;
3 Przybiega chętnie, ogon uniesiony;
4 Przybiega chętnie, ogon opuszczony,
5 Podchodzi z wahaniem, ogon opuszczony;
6 Nie zbliża się do egzaminatora.

2. Podążanie za egzaminatorem
Egzaminator wstaje i normalnym krokiem odchodzi od szczeniaka.
Zadanie testu :
Ustalenie zdolności podążania za odchodzącym człowiekiem.
Ocena:
1 - Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami, łapie stopy zębami;
2 - Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami;
3 - Podąża chętnie, ogon uniesiony;
4 - Podąża chętnie , ogon opuszczony;
5 - Podąża z wahaniem, ogon opuszczony;
6 - Nie podąża za egzaminatorem lub odchodzi od egzaminatora;

3. Ograniczenie swobody ruchów – dominacja
Egzaminator klęcząc delikatnie przewraca szczeniaka na grzbiet i przytrzymuje w tej pozycji przez 30 sekund.
Zadanie testu:
Sprawdzenie, jak pies reaguje na stres spowodowany fizyczną dominacją egzaminatora. Określenie tendencji do dominacji lub uległości - podporządkowania.
Ocena:
1 - Walczy zaciekle, wyrywa się, gryzie;
2 - Walczy zaciekle, wyrywa się;
3 - Spokojny, walczy, uspokaja się, nie unika wzroku egzaminatora;
4 - Walczy, uspokaja się;
5 - Nie walczy;
6 - Nie walczy, unika wzroku egzaminatora;

4. Dominacja socjalna
Egzaminator, nadal klęcząc, uwalnia szczeniaka, pozwala mu wstać i zaczyna głaskać wzdłuż grzbietu. Głaskanie trwa tak długo, aż pies okaże zachowanie umożliwiające pełną ocenę według poniższej skali.
Zadanie testu:
Oznaczenie stopnia, w jakim szczeniak akceptuje dominację i sprawdzenie, czy stara się odzyskać straconą pozycję.
Ocena:
1. - Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap, gryzie, warczy;
2 - Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap;
3 - Wspina się i przytula do egzaminatora, usiłuje lizać jego twarz;
4 - Łasi się, liże ręce egzaminatora;
5 - Przewraca się na grzbiet, liże ręce egzaminatora;
6 - Odchodzi i trzyma się z daleka od egzaminatora;

5. Dominacja przez uniesienie w górę.
Egzaminator chwyta szczeniaka i trzymając bezpiecznie w obu dłoniach unosi około 5 cm nad ziemią - test trwa 30 sekund.
Zadanie testu:
Ustalenie, w jakim stopniu szczenię akceptuje dominację, znajdując się w pozycji uniemożliwiającej kontakt z podłożem (brak kontroli)
Ocena:
1. - Walczy zaciekle, gryzie, warczy;
2. - Walczy zaciekle;
3. - Nie walczy, odprężony (spokojny) ;
4. - Walczy krótko, następnie uspokaja się, liże ręce egzaminatora;
5. - Nie walczy, liże ręce egzaminatora;
6. - Nie walczy, nieruchomieje;

6. Aportowanie
Egzaminator klęczy blisko szczeniaka i ugniata kartkę papieru, tworząc zeń kulę, następnie bawi się nią, starając się zwrócić uwagę psa. W momencie, gdy szczeniak okaże zainteresowanie, egzaminator rzuca kulę na odległość 1 – 1,5 metra.
Zadanie testu:
Testowanie chęci do pracy z człowiekiem. Stwierdzono wysoką zależność między naturalną zdolnością do aportowania a zdolnością do pracy.

Ocena:
1. - Biegnie za kulką, podnosi ją i ucieka daleko od egzaminatora;
2. - Biegnie za kulką, zatrzymuje się przy niej, nie wraca;
3. - Biegnie za kulką, podnosi i wraca z nią do egzaminatora;
4. - Biegnie za kulką, wraca bez niej do egzaminatora;
5. - Rusza za kulką, ale przerywa bieg - traci zainteresowanie;
6. - Nie reaguje na poruszającą się kulkę;

7. Reakcja na dotyk – ból
Egzaminator ściska skórę między palcami przedniej stopy szczeniaka używając palca wskazującego i kciuka (*). Po ściśnięciu egzaminator liczy do dziesięciu i zwalnia nacisk, gdy pies próbuje uwolnić łapę.
Zadanie testu:
Ustalenie stopnia odporności na lekki ból
Ocena:
1. - Reakcja po 8-10 sek.
2. - Reakcja po 6-7.
3. - Reakcja po 5-6.
4. - Reakcja po 2-4.
5. - Reakcja po 1-2.

(*) Nie używać paznokcia!

8. Reakcja na dźwięk
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator upuszcza na podłogę przedmiot, który, uderzając o podłogę, wydaje głośny, ostry dźwięk. Można użyć średniej wielkości metalowej pokrywki, przedmiot powinien upaść około metra od testowanego psa.
Zadanie testu:
Sprawdzenie wrażliwości na ostry dźwięk, może to być też test na wykrycie wczesnej głuchoty.
Ocena:
1. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, podchodzi szczekając lub warcząc;
2. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, szczeka lub warczy;
3. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, okazuje zainteresowanie i podchodzi do przedmiotu;
4. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku;
5. - Przestraszony - wycofuje się, chowa się;
6. - Ignoruje dźwięk, nie wykazuje zainteresowania;

9. Reakcja na ruch
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator używa ręcznika z przywiązanym do niego sznurkiem. Pociągając za sznurek powoduje, że ręcznik porusza się przed szczeniakiem w odległości około 0.5 metra.
Zadanie testu:
Sprawdzenie rodzaju reakcji na nieznany, poruszający się przedmiot.
Ocena:
1. - Obserwuje, atakuje i gryzie;
2. - Obserwuje, szczeka, ogon uniesiony;
3. - Obserwuje z zainteresowaniem, podchodzi i próbuje zbadać bliżej (wącha, dotyka nosem, łapą) ;
4. - Obserwuje, szczeka, ogon podwinięty;
5. - Ucieka, chowa się;

10. Budowa ciała
Egzaminator obserwuje poruszającego się psa, następnie delikatnie ustawia go w pozycji stojącej, naturalnej dla danej rasy i ocenia budowę ciał, używając następujących kategorii: prosty przód, prosty tył, położenie barków - łopatek, kątowanie przodu, kątowanie tyłu.
Zadanie testu :
Próba wstępnego określenia budowy szczeniaka
Ocena:
Dobry: - budowa ciała zgodna z wzorcem rasy;
Poprawny: - nieznacznie różni się od wzorca;
Niedostateczny: - wyraźne wady w budowie ciała;

Podsumowanie i analiza wyników:

W większości ocena 1
Osobnik wybitnie dominujący, agresywny, łatwo prowokowany do gryzienia. Natura dominującego psa powodowała będzie stałą walkę o pozycję pierwszego w stadzie. Wymaga właściciela z bardzo dużym doświadczeniem w pracy z dominującymi, agresywnymi psami. Nie nadaje się do roli psa domowego, właściwie trenowany może pracować jako pies wartowniczy lub policyjny.

W większości ocena 2
Osobnik dominujący i pewny siebie. Może być łatwo sprowokowany do gryzienia, ale jest w stanie łatwo zaakceptować przewodnictwo doświadczonego właściciela. Nie nadaje się dla osób niezdecydowanych, obawiających się podejmować decyzje. We właściwych rękach psy takie mają szansę na duże osiągnięcia w treningu i pracy. Mogą spełniać rolę psa domowego, gdy właściciele posiadają wystarczającą wiedzę na temat pracy z dominującym psem i dysponują czasem na trening i długie spacery z psem.

W większości ocena 3
Osobnik otwarty i przyjacielski, zdolny do przystosowania się do każdej sytuacji, pod warunkiem, że poddany zostanie regularnemu treningowi. Elastyczny temperament pozwoli na adaptację do różnych środowisk - pies musi być jednak szkolony przez doświadczonego właściciela lub pod okiem doświadczonego trenera. Może być zbyt trudny dla starszych wiekiem właścicieli lub rodzin z małymi dziećmi. Wymaga dużo czasu na pracę i spacery.

W większości ocena 4
Osobnik łatwy do kontrolowania, łatwo adoptujący się, wyraźnie podporządkowujący się właścicielowi i oczekujący jego przewodnictwa. Łatwy do trenowania, dobry wybór dla rodzin z dziećmi, nadający się zdecydowanie na psa domowego. Okazuje mocne przywiązanie do wszystkich członków rodziny. Brak pewności siebie może powodować trudności w szkoleniu - wymaga umiejętnego podejścia oraz pozytywnych metod treningowych.

W większości ocena 5
Krańcowo poddany, brak pewności siebie. Tworzy bardzo mocną więź z właścicielem, wymaga stałej opieki, częstych zachęt i wyraźnego poparcia. Niewłaściwie wychowywany staje się psem nieśmiałym, a nawet bojaźliwym. Nadaje się najbardziej dla starszych, cierpliwych osób, o spokojnym, unormowanym stylu życia.

W większości ocena 6
Osobnik niezależny, nie zainteresowany kontaktami z ludźmi. Bardzo rzadko zdarzają się psy z takimi wynikami. Psy z ras północnych - husky, malamuty, samoyedy, a także basenji oraz psy gończe mogą okazać ten poziom niezależności.

Nastepny test dla maluszków:
Testy Campbella


Szczeniak, którego zamierza się poddać testom, nie powinien mieć więcej niż siedem tygodni. W tym okresie dominuje instynkt, człowiek nie miał jeszcze żadnego wpływu na jego charakter. Test przeprowadzamy w miejscu, którego szczeniak nie zna. Bardzo ważne by nie słyszał swoich braci i sióstr.
Próba I
Stawiamy psiaka na podłodze, oddalamy się o kilka metrów i kucamy naprzeciw. Spokojnie klaszczemy i uważnie obserwujemy reakcję:
- szczeniak idzie w naszym kierunku z podniesionym ogonkiem, skacze i próbuje podgryzać nam palce. Notujemy: (A), zaakceptuje nas bardzo łatwo.
- zbliża się bez wahania , ogon podniesiony (B), ma zaufanie i gotów jest za nami pójść.
- zbliża się z ogonkiem opuszczonym (C)m brak niezależności i zaufania.
- zbliża się z wahaniem (D) tendencje do niezależności.
- zostaje na miejscu (E), bardzo duże poczucie niezależności.

Próba II
Należy się podnieść i normalnym krokiem spokojnie oddalać się od szczeniaka:
- pies biegnie za nami z podniesionym ogonem, próbuje podgryzać buty (A); zgadza się, żebyśmy zostali natychmiast jego panem.
- spokojnie za nami podąża (B); ma zaufanie, gotów jest nas zaakceptować.
- rusza się z miejsca, ale niezbyt chętnie (C); pewna rezerwa w chęci zaangażowania się.
- podąża z wahaniem, ogon opuszczony (D); duża niezależność, wychowanie będzie trudne.
- pozostaje na miejscu lub udaje się w inną stronę (E); wyraźnie podkreśla swoją niezależność, wychowanie może przysporzyć kłopotów. W tym ostatnim przypadku należy powtórzyć próbę, być może szczeniak nie zauważył odejścia, jeśli zachowanie będzie identyczne, należy się nastawić na długą i trudną edukację.

Próba III
Kładziemy szczeniaka na plecach z łapkami do góry i leciuteńko naciskamy pierś:
- silnie się broni i próbuje gryźć (A); mamy do czynienia z istotą dominującą, która może stwarzać problemy.
- wywija się usiłując uwolnić się od ręki (B); do tego osobnika z charakterem trzeba zdecydowanego pana.
- usiłuje się uwolnić, a następnie poddaje się (C); trzeba będzie uważać.
- nie sprzeciwia się i zaczyna lizać rękę (D); można być spokojnym o łatwy przebieg dalszej edukacji.

Próba IV
Psiak leży na brzuszku, należy go podrapać pieszczotliwie po głowie i na końcu ogona. Próba ta pozwala na określenie stopnia posłuszeństwa:
- szczeniak próbuje gryźć, jest niezadowolony (A); będzie trudny do edukowania skłonny do ucieczki.
- warczy, usiłuje odtrącić łapą (B); będzie trzeba stanowczo narzucać swoje zdanie.
- początkowo się broni, a później zaczyna lizać rękę (C); dość niezależny charakter.
- odwraca się na plecy i liże rękę (D); zaakceptuje waszą dominację.
- nie reaguje (E); bardzo łatwy do wychowania.

Próba V
Należy spleść dłonie i unieść na nich psiaka tak, żeby brzuch spoczywał na dłoniach, a łapki wisiały w powietrzu bez podparcia przez trzydzieści sekund:
- szczeniak broni się zaciekle gryząc i warcząc (A); można spodziewać się trudności.
- broni się dość silnie (B); trzeba będzie dużej stanowczości.
- próbuje się uwolnić nie okazując agresji ( C); mogą pojawić się drobne problemy w trakcie nauczania związane z zaufaniem.
- nie broni się zupełnie (D); wspaniały charakter pragnie was tylko kochać.

WYNIKI:
Jeśli przeważają (A):
Osobnik trudny, z tendencją do dominowania. Wymaga bardzo stanowczego pana, nie poleca się osobom, które mają młodsze dzieci i osobom w kwiecie wieku.

Dwa lub trzy (A) i pozostałe (B):
Szczeniak również niewskazany w domach, gdzie są małe dzieci i osoby starsze. Wyszkolony jednak przez pana potrafiącego narzucić mu swoje zdanie, może być doskonałym psem podwórzowym.

Zdecydowanie dominuje (B):
Tendencje do dominowania, po dobrym szkoleniu psy takie mogą być posłuszne. Należy jednak unikać łączenia ich z małymi dziećmi.

Przeważa (C):
Szczeniak dobrze zaadaptuje się do różnych sytuacji i rodzin (z małymi dziećmi i starszymi ludźmi).

Dwa lub trzy (D) i jedno lub więcej (E):
Osobnik uległy, co nie oznacza psa idealnego, a raczej apatycznego wielbiciela zabaw. Prawdopodobnie będzie się ustawicznie domagał pieszczot i komplementów, idealny dla osób samotnych.

Przeważa (D) i (E):
Szczeniak nie będzie łatwy w edukacji "społecznej". Wymaga wiele pracy. Jeśli na dodatek psiak uzyskał (A) i (B), trzeba się liczyć z agresywnością, jeśli są to (C) lub (D), agresywność może się przerodzić w strach.

Test Briana Klicommonsa, Sarah'y Witson
Wrażliwość na dotyk - przytrzymujemy szczenię i szczypiemy go między palcami łap. Puszczamy w momencie reakcji psa. Szczenięta, które wycofują łapę dopiero przy mocnym uścisku i od razu zapominają o stresie związanym z testem, dobrze rokują. Szczenięta reagujące piskiem na najsłabszy ucisk, próbując gryźć, w późniejszym okresie mogą wykazywać słabą psychikę.

Metoda kołyski - trzymamy szczenię do góry nogami, tak jak się trzyma niemowlę. Szczenię, które przez chwilę próbuje się uwolnić po czym się uspokaja, potrafi w przyszłości zachować spokój w stresującej go sytuacji. Jeżeli wyrywa się uporczywie, próbuje gryźć, piszczy, wpada w panikę, wykazuje zachowanie nie pożądane.

Wrażliwość na dźwięk - W obecności upuszczamy na podłogę brzęczący przedmiot (np. klucze). Szczeniak, który nie wykazuje zainteresowania, lub po krótkim czasie idzie zbadać przedmiot, wykazuje prawidłowe reakcje. Szczeniak, który ucieka, jest bojaźliwy, wykazuje gwałtowne reakcje, zachowuje się nieprawidłowo.

Zainteresowanie - Ocenie podlega zainteresowanie człowiekiem. Test można przeprowadzić indywidualnie, lub w grupie szczeniąt. Szczenię, które chętnie podchodzi do człowieka, jest łatwe we wspólnym życiu i szkoleniu. Taki pies lubi kontakt z człowiekiem. Szczenię, które nie podchodzi do człowieka, ma charakter niezależny, jest trudniejsze w szkoleniu.
_________________
Historię tworzą Ci , którzy mają odwagę działać..


Ostatnio zmieniony przez MOGUL dnia Śro 17:09, 11 Kwi 2007, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka Strona Główna -> Czytelnia Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin