|
Owczarek środkowoazjatycki - Central Asian Ovtcharka CAO Grupa i inne rasy
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Acea
Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 9:09, 15 Sie 2006 Temat postu: testy na szczeniętach |
|
|
Witam,
Jestem nowa na forum, więc za jakieś błędy z góry przepraszam Zalogowałam się, ponieważ potrzebuję pomocy od osób, które posiadają azjaty. Podjęłam się pracy magisterskiej a promotor nie ma żadnych właściwie materiałów dla mnie, tak więc zwracam się z prośbą o udostępnienie materiałów o azjatah a dokładniej o behawiorze a jeszcze doskładniej ( i za to będę ogromnie wdzięczna) na temat testów, które przeprowadza się na szczeniakach. Interesują mnie wyniki takich testów. Pomóżcie proszę , bo do tej pory wszystkie hodowle odsyłały mnie.
Z góry dziękuję za pomoc.
Anna
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
I&A - zawieszony
Administrator
Dołączył: 24 Lis 2005
Posty: 795
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 12:04, 15 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Witam
Mogłabyś sprecyzować o jaki rodzaj testów chodzi? Czy o te dotyczące wyboru kilkutygodniowego szczeniaka, które mają na celu określić przybliżone cechy jego charakteru?
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Acea
Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 20:14, 15 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Tak,chodzi mi o testy, które maja określićprzybliżony charakter szczeniaka. Z tego co wiem to przeprowadza się je około 7 tygodnia.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Justyna
Forumowy ekspert
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 3365
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 20:00, 22 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Acea napisał: | Tak,chodzi mi o testy, które maja określićprzybliżony charakter szczeniaka. Z tego co wiem to przeprowadza się je około 7 tygodnia. |
Wydaje mi się, że takie informacje możesz uzyskać tylko bezposrednio od hodowców, którzy "wdali" już po kilka miotów.
Jaki masz temat pracy? Na jakim kierunku?
Ciekawe, która uczelnia ma takie ciekawe prace magisterskie
Do tej pory nie słyszałam żeby jakiś wydział na uczelni interesował się zachowaniami szczeniąt Azjatów. , określaniem ich "charakteru" w wieku 7 tygodni....
Pozdrowienia.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Acea
Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 6:09, 28 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Jak narazie nikt z hodowców nie chce mi udzielić żadnej informacji. dlatego pytam na forum. A studiuje na SGGW zootechnikę.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
waldek
Forumowy znawca
Dołączył: 20 Lut 2006
Posty: 750
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 6:46, 28 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Ja osobiscie zadnych testow nie przeprowadzam.Poprostu obserwuje szczeniaki.Wazny moment to ciecie uszu i ogona oraz tatuaz. Wtedy wychodzi ktory szczeniak jest odporny na bol oraz jak szybko sie uspokaja. To pozwala okreslic z grubsza jego typ zachowania.Inne cechy osobnicze wychodza podczas pobytu szczeniat na dworzu ,poza kojcem.Np jezeli biegna obok dorosle psy ,to widac ktory szczeniak jest zainteresowany -co sie dzieje?a ktory sie boi.Podobnie jest z samodzielna penetracja zarosli , pokonywanie przeszkod typu schody,polowanie na np zaskronca lub sroke itd.Wazna tez jest obserwacja szczeniat przy karmieniu przez matke oraz przy misce-tu najlepiej widac pozycje szczeniat w miocie,ich zachowania stadne.Mysle ze takie obsewacje sa wiecej warte od testow,poniewaz sa prowadzone w dluzszym czasie i w roznych sytuacjach oraz obejmuja zachowania calego miotu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
karanuker
Forumowy ekspert
Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 1579
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Rivignano (Udine) Italia
|
Wysłany: Pon 13:32, 28 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Uważam, że powinnaś pisać na taki temat, gdzie sama możesz przeprowadzić testy, bo to tak jakby ktoś za ciebie miał napisać pracę, ty tylko ją firmujesz swoim imieniem i nazwiskiem i dajesz jej ortograficzno-stylistyczny kształt.
Co do testów na szczeniakach azjaty we Włoszech, to do tej pory tylko jedna osoba przeprowadziła testy, nie u mnie ale na dzieciach psa urodzonego u mnie i suki z Rosji, ten człowiek zapałacił już zaliczkę na suczkę po mojej Uhcie, bo jedna z testowanych suczek od razu podeszła do niego a druga chodziła wokół niego w odległości jednego metra przez piętnaście minut i nie podeszła, ale też nie uciekała. Jedna była dla niego zbyt ufna, druga zbyt nieufna. Tę drugą nabyłam ja.
Co przykrego widzisz w tym że nikt ci nie odpowiada, ja podobnie do Waldka obserwuję moje szczenięta od urodzenia, ale powiem szczerze nie pozwoliłabym nikomu obcemu zamknąć się ze szczeniakiem w pomieszczeniu sam na sam na przeprowadzenie testów. Co innego kiedy ja to widzę i reszta rodzeństwa (mamusia odizolowana, bo u mnie innej możliwości nie ma)
Ostatnio zmieniony przez karanuker dnia Pon 13:46, 28 Sie 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Justyna
Forumowy ekspert
Dołączył: 05 Gru 2005
Posty: 3365
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 13:39, 28 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Acea napisał: | Jak narazie nikt z hodowców nie chce mi udzielić żadnej informacji. dlatego pytam na forum. A studiuje na SGGW zootechnikę. |
To faktycznie przykre.
A jaki jest temat pracy?
Jak rozumiem jest o zachowaniu Azjatów/szczeniąt Azjatów, bo nie spotkałam Cię na innych internetowych forach o psach.
Jeżeli jest to praca o Azjatch, pierwsza chyba w Polsce, to gratuluję i mam nadzieję, że w przyszłości będziemy wszyscy mogli ją podziwiać [/list]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Acea
Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:24, 28 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
Z jednej strony zloszcze się troche , że nikt nie chce mi udzielić na temat tych testów żadnych informacji a z drugiej strony wiem, że to chyba nie jest typowa rasa gdzie przeprowadza się testy (nie znam osoby, która to robi). Inaczej jest przecież np. z labradorami, bo to zupełnie inna użytkowość. Pracę piszę ogólnie o zachowaniu psów od szczeniaka po dorosłego osobnika. Temat testów podsunął mi promotor jako uzupełnienie pracy, ale chyba strzeszcze poprostu testy i raczej nie bede pokazywała wyników, bo nie ma jak przeprowadzić tych testów a wychodzę też z tego założenia, że szczneiaki łatwiej i precyzyjniej ocenić przez obserwację z rodzeństwem, dorosłymi psami itp... Choć oczywiście ekspertem w tej dziedzinie nie jestem i z góry przepraszam gdyby wymsknęła mi sie jakaś głupota
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Acea
Dołączył: 15 Sie 2006
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 20:33, 28 Sie 2006 Temat postu: |
|
|
A czy jest typowo o azjatach? Kiedyś odbyłam praktyki w hodowli i rasa mi sie spodobała, tyle, że jest mało materiałów na ich temat i nie bardfzo jest z czego korzystać jak nie zna sie rosyjskiego. A obserwacji na psach nie mam gdzie przeprowadzać, ponieważ musiałabym codziennie być w tej hodowli a takiej możliwości nie ma, ponieważ codzienna obecność obcej osoby wymaga jednak poświęcenia czasu hodowcy. A wiem, że prosić nie mogę nikogo żeby przy najbliższym miocie opisywał mi zachowanie swoich szczeniaków, aż do sprzedaży, bo niestety nikt się tego nie podejmie. Już nie mówię o zdjęciach maluchów w jakiś typowych dla nich sytuacjach. Eh...marzenie Dlatego nie wiem, czy nie przeżycić się na inną rasę (choć tak jak powiedziałam, ta mi przypadła do gustu bardzo ) ze względu na większą ilość informacji. Chyba, że znalazłabym kogoś kto mi pomoże i bedę mogła napisać w pracy z czyjej pomocy korzystałam.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MOGUL
Forumowy ekspert
Dołączył: 03 Gru 2005
Posty: 3843
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 12:18, 10 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Nareszcie dotarły do mnie TESTY dla szczeniąt , są one jednak ogólne, dla wszystkich , czy mogą być pomocne przy ocenie charakeru i psychiki CAO, czy opis zachowania 1 i 2 może być wiarygodny dla Azjaty , czy raczej 6 ?
Przykladowe testy dla szczeniąt: PAT - test szczeniąt
Opracowany przez Joachima i Wendy Volhard
Bogusław Górny
1. Towarzyskość - łatwość nawiązywania kontaktu z człowiekiem.
Hodowca przynosi egzaminowanego szczeniaka - wieku około 6 tygodni - do pomieszczenia przeznaczonego na testowanie (musi to być miejsce, w którym szczenięta będą umieszczone po raz pierwszy w życiu). Egzaminator czeka w części przeciwległej do wejścia, hodowca zostawia psa na podłodze i wychodzi. Egzaminator, klęcząc, klaszcze w ręce i woła psa do siebie.
Zadanie testu: Ustalenie stopnia towarzyskości, zaufania do człowieka.
Ocena:
1 - Przybiega chętnie (z entuzjazmem),ogon uniesiony, skacze na egzaminatora, łapie zębami za ręce, szczeka lub warczy;
2 - Przybiega chętnie, ogon uniesiony, opiera się o egzaminatora przednimi łapami, liże ręce;
3 Przybiega chętnie, ogon uniesiony;
4 Przybiega chętnie, ogon opuszczony,
5 Podchodzi z wahaniem, ogon opuszczony;
6 Nie zbliża się do egzaminatora.
2. Podążanie za egzaminatorem
Egzaminator wstaje i normalnym krokiem odchodzi od szczeniaka.
Zadanie testu : Ustalenie zdolności podążania za odchodzącym człowiekiem.
Ocena:
1 - Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami, łapie stopy zębami;
2 - Podąża chętnie, ogon uniesiony, plącze się pod nogami;
3 - Podąża chętnie, ogon uniesiony;
4 - Podąża chętnie , ogon opuszczony;
5 - Podąża z wahaniem, ogon opuszczony;
6 - Nie podąża za egzaminatorem lub odchodzi od egzaminatora;
3. Ograniczenie swobody ruchów – dominacja
Egzaminator klęcząc delikatnie przewraca szczeniaka na grzbiet i przytrzymuje w tej pozycji przez 30 sekund.
Zadanie testu: Sprawdzenie, jak pies reaguje na stres spowodowany fizyczną dominacją egzaminatora. Określenie tendencji do dominacji lub uległości - podporządkowania.
Ocena:
1 - Walczy zaciekle, wyrywa się, gryzie;
2 - Walczy zaciekle, wyrywa się;
3 - Spokojny, walczy, uspokaja się, nie unika wzroku egzaminatora;
4 - Walczy, uspokaja się;
5 - Nie walczy;
6 - Nie walczy, unika wzroku egzaminatora;
4. Dominacja socjalna
Egzaminator, nadal klęcząc, uwalnia szczeniaka, pozwala mu wstać i zaczyna głaskać wzdłuż grzbietu. Głaskanie trwa tak długo, aż pies okaże zachowanie umożliwiające pełną ocenę według poniższej skali. Zadanie testu: Oznaczenie stopnia, w jakim szczeniak akceptuje dominację i sprawdzenie, czy stara się odzyskać straconą pozycję.
Ocena:
1. - Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap, gryzie, warczy;
2 - Skacze na egzaminatora, wspina się używając przednich łap;
3 - Wspina się i przytula do egzaminatora, usiłuje lizać jego twarz;
4 - Łasi się, liże ręce egzaminatora;
5 - Przewraca się na grzbiet, liże ręce egzaminatora;
6 - Odchodzi i trzyma się z daleka od egzaminatora;
5. Dominacja przez uniesienie w górę.
Egzaminator chwyta szczeniaka i trzymając bezpiecznie w obu dłoniach unosi około 5 cm nad ziemią - test trwa 30 sekund.
Zadanie testu: Ustalenie, w jakim stopniu szczenię akceptuje dominację, znajdując się w pozycji uniemożliwiającej kontakt z podłożem (brak kontroli)
Ocena:
1. - Walczy zaciekle, gryzie, warczy;
2. - Walczy zaciekle;
3. - Nie walczy, odprężony (spokojny) ;
4. - Walczy krótko, następnie uspokaja się, liże ręce egzaminatora;
5. - Nie walczy, liże ręce egzaminatora;
6. - Nie walczy, nieruchomieje;
6. Aportowanie
Egzaminator klęczy blisko szczeniaka i ugniata kartkę papieru, tworząc zeń kulę, następnie bawi się nią, starając się zwrócić uwagę psa. W momencie, gdy szczeniak okaże zainteresowanie, egzaminator rzuca kulę na odległość 1 – 1,5 metra.
Zadanie testu: Testowanie chęci do pracy z człowiekiem. Stwierdzono wysoką zależność między naturalną zdolnością do aportowania a zdolnością do pracy.
Ocena:
1. - Biegnie za kulką, podnosi ją i ucieka daleko od egzaminatora;
2. - Biegnie za kulką, zatrzymuje się przy niej, nie wraca;
3. - Biegnie za kulką, podnosi i wraca z nią do egzaminatora;
4. - Biegnie za kulką, wraca bez niej do egzaminatora;
5. - Rusza za kulką, ale przerywa bieg - traci zainteresowanie;
6. - Nie reaguje na poruszającą się kulkę;
7. Reakcja na dotyk – ból Egzaminator ściska skórę między palcami przedniej stopy szczeniaka używając palca wskazującego i kciuka (*). Po ściśnięciu egzaminator liczy do dziesięciu i zwalnia nacisk, gdy pies próbuje uwolnić łapę.
Zadanie testu: Ustalenie stopnia odporności na lekki ból
Ocena:
1. - Reakcja po 8-10 sek.
2. - Reakcja po 6-7.
3. - Reakcja po 5-6.
4. - Reakcja po 2-4.
5. - Reakcja po 1-2.
(*) Nie używać paznokcia!
8. Reakcja na dźwięk
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator upuszcza na podłogę przedmiot, który, uderzając o podłogę, wydaje głośny, ostry dźwięk. Można użyć średniej wielkości metalowej pokrywki, przedmiot powinien upaść około metra od testowanego psa.
Zadanie testu: Sprawdzenie wrażliwości na ostry dźwięk, może to być też test na wykrycie wczesnej głuchoty.
Ocena:
1. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, podchodzi szczekając lub warcząc;
2. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, szczeka lub warczy;
3. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku, okazuje zainteresowanie i podchodzi do przedmiotu;
4. - Słucha, lokalizuje źródło dźwięku;
5. - Przestraszony - wycofuje się, chowa się;
6. - Ignoruje dźwięk, nie wykazuje zainteresowania;
9. Reakcja na ruch
Szczeniak umieszczony jest pośrodku pomieszczenia, egzaminator używa ręcznika z przywiązanym do niego sznurkiem. Pociągając za sznurek powoduje, że ręcznik porusza się przed szczeniakiem w odległości około 0.5 metra.
Zadanie testu: Sprawdzenie rodzaju reakcji na nieznany, poruszający się przedmiot.
Ocena:
1. - Obserwuje, atakuje i gryzie;
2. - Obserwuje, szczeka, ogon uniesiony;
3. - Obserwuje z zainteresowaniem, podchodzi i próbuje zbadać bliżej (wącha, dotyka nosem, łapą) ;
4. - Obserwuje, szczeka, ogon podwinięty;
5. - Ucieka, chowa się;
10. Budowa ciała
Egzaminator obserwuje poruszającego się psa, następnie delikatnie ustawia go w pozycji stojącej, naturalnej dla danej rasy i ocenia budowę ciał, używając następujących kategorii: prosty przód, prosty tył, położenie barków - łopatek, kątowanie przodu, kątowanie tyłu.
Zadanie testu : Próba wstępnego określenia budowy szczeniaka
Ocena:
Dobry: - budowa ciała zgodna z wzorcem rasy;
Poprawny: - nieznacznie różni się od wzorca;
Niedostateczny: - wyraźne wady w budowie ciała;
Podsumowanie i analiza wyników:
W większości ocena 1
Osobnik wybitnie dominujący, agresywny, łatwo prowokowany do gryzienia. Natura dominującego psa powodowała będzie stałą walkę o pozycję pierwszego w stadzie. Wymaga właściciela z bardzo dużym doświadczeniem w pracy z dominującymi, agresywnymi psami. Nie nadaje się do roli psa domowego, właściwie trenowany może pracować jako pies wartowniczy lub policyjny.
W większości ocena 2
Osobnik dominujący i pewny siebie. Może być łatwo sprowokowany do gryzienia, ale jest w stanie łatwo zaakceptować przewodnictwo doświadczonego właściciela. Nie nadaje się dla osób niezdecydowanych, obawiających się podejmować decyzje. We właściwych rękach psy takie mają szansę na duże osiągnięcia w treningu i pracy. Mogą spełniać rolę psa domowego, gdy właściciele posiadają wystarczającą wiedzę na temat pracy z dominującym psem i dysponują czasem na trening i długie spacery z psem.
W większości ocena 3
Osobnik otwarty i przyjacielski, zdolny do przystosowania się do każdej sytuacji, pod warunkiem, że poddany zostanie regularnemu treningowi. Elastyczny temperament pozwoli na adaptację do różnych środowisk - pies musi być jednak szkolony przez doświadczonego właściciela lub pod okiem doświadczonego trenera. Może być zbyt trudny dla starszych wiekiem właścicieli lub rodzin z małymi dziećmi. Wymaga dużo czasu na pracę i spacery.
W większości ocena 4
Osobnik łatwy do kontrolowania, łatwo adoptujący się, wyraźnie podporządkowujący się właścicielowi i oczekujący jego przewodnictwa. Łatwy do trenowania, dobry wybór dla rodzin z dziećmi, nadający się zdecydowanie na psa domowego. Okazuje mocne przywiązanie do wszystkich członków rodziny. Brak pewności siebie może powodować trudności w szkoleniu - wymaga umiejętnego podejścia oraz pozytywnych metod treningowych.
W większości ocena 5
Krańcowo poddany, brak pewności siebie. Tworzy bardzo mocną więź z właścicielem, wymaga stałej opieki, częstych zachęt i wyraźnego poparcia. Niewłaściwie wychowywany staje się psem nieśmiałym, a nawet bojaźliwym. Nadaje się najbardziej dla starszych, cierpliwych osób, o spokojnym, unormowanym stylu życia.
W większości ocena 6
Osobnik niezależny, nie zainteresowany kontaktami z ludźmi. Bardzo rzadko zdarzają się psy z takimi wynikami. Psy z ras północnych - husky, malamuty, samoyedy, a także basenji oraz psy gończe mogą okazać ten poziom niezależności.
Nastepny test dla maluszków:
Testy Campbella
Szczeniak, którego zamierza się poddać testom, nie powinien mieć więcej niż siedem tygodni. W tym okresie dominuje instynkt, człowiek nie miał jeszcze żadnego wpływu na jego charakter. Test przeprowadzamy w miejscu, którego szczeniak nie zna. Bardzo ważne by nie słyszał swoich braci i sióstr.
Próba I
Stawiamy psiaka na podłodze, oddalamy się o kilka metrów i kucamy naprzeciw. Spokojnie klaszczemy i uważnie obserwujemy reakcję:
- szczeniak idzie w naszym kierunku z podniesionym ogonkiem, skacze i próbuje podgryzać nam palce. Notujemy: (A), zaakceptuje nas bardzo łatwo.
- zbliża się bez wahania , ogon podniesiony (B), ma zaufanie i gotów jest za nami pójść.
- zbliża się z ogonkiem opuszczonym (C)m brak niezależności i zaufania.
- zbliża się z wahaniem (D) tendencje do niezależności.
- zostaje na miejscu (E), bardzo duże poczucie niezależności.
Próba II
Należy się podnieść i normalnym krokiem spokojnie oddalać się od szczeniaka:
- pies biegnie za nami z podniesionym ogonem, próbuje podgryzać buty (A); zgadza się, żebyśmy zostali natychmiast jego panem.
- spokojnie za nami podąża (B); ma zaufanie, gotów jest nas zaakceptować.
- rusza się z miejsca, ale niezbyt chętnie (C); pewna rezerwa w chęci zaangażowania się.
- podąża z wahaniem, ogon opuszczony (D); duża niezależność, wychowanie będzie trudne.
- pozostaje na miejscu lub udaje się w inną stronę (E); wyraźnie podkreśla swoją niezależność, wychowanie może przysporzyć kłopotów. W tym ostatnim przypadku należy powtórzyć próbę, być może szczeniak nie zauważył odejścia, jeśli zachowanie będzie identyczne, należy się nastawić na długą i trudną edukację.
Próba III
Kładziemy szczeniaka na plecach z łapkami do góry i leciuteńko naciskamy pierś:
- silnie się broni i próbuje gryźć (A); mamy do czynienia z istotą dominującą, która może stwarzać problemy.
- wywija się usiłując uwolnić się od ręki (B); do tego osobnika z charakterem trzeba zdecydowanego pana.
- usiłuje się uwolnić, a następnie poddaje się (C); trzeba będzie uważać.
- nie sprzeciwia się i zaczyna lizać rękę (D); można być spokojnym o łatwy przebieg dalszej edukacji.
Próba IV
Psiak leży na brzuszku, należy go podrapać pieszczotliwie po głowie i na końcu ogona. Próba ta pozwala na określenie stopnia posłuszeństwa:
- szczeniak próbuje gryźć, jest niezadowolony (A); będzie trudny do edukowania skłonny do ucieczki.
- warczy, usiłuje odtrącić łapą (B); będzie trzeba stanowczo narzucać swoje zdanie.
- początkowo się broni, a później zaczyna lizać rękę (C); dość niezależny charakter.
- odwraca się na plecy i liże rękę (D); zaakceptuje waszą dominację.
- nie reaguje (E); bardzo łatwy do wychowania.
Próba V
Należy spleść dłonie i unieść na nich psiaka tak, żeby brzuch spoczywał na dłoniach, a łapki wisiały w powietrzu bez podparcia przez trzydzieści sekund:
- szczeniak broni się zaciekle gryząc i warcząc (A); można spodziewać się trudności.
- broni się dość silnie (B); trzeba będzie dużej stanowczości.
- próbuje się uwolnić nie okazując agresji ( C); mogą pojawić się drobne problemy w trakcie nauczania związane z zaufaniem.
- nie broni się zupełnie (D); wspaniały charakter pragnie was tylko kochać.
WYNIKI: Jeśli przeważają (A):
Osobnik trudny, z tendencją do dominowania. Wymaga bardzo stanowczego pana, nie poleca się osobom, które mają młodsze dzieci i osobom w kwiecie wieku.
Dwa lub trzy (A) i pozostałe (B):
Szczeniak również niewskazany w domach, gdzie są małe dzieci i osoby starsze. Wyszkolony jednak przez pana potrafiącego narzucić mu swoje zdanie, może być doskonałym psem podwórzowym.
Zdecydowanie dominuje (B):
Tendencje do dominowania, po dobrym szkoleniu psy takie mogą być posłuszne. Należy jednak unikać łączenia ich z małymi dziećmi.
Przeważa (C):
Szczeniak dobrze zaadaptuje się do różnych sytuacji i rodzin (z małymi dziećmi i starszymi ludźmi).
Dwa lub trzy (D) i jedno lub więcej (E):
Osobnik uległy, co nie oznacza psa idealnego, a raczej apatycznego wielbiciela zabaw. Prawdopodobnie będzie się ustawicznie domagał pieszczot i komplementów, idealny dla osób samotnych.
Przeważa (D) i (E):
Szczeniak nie będzie łatwy w edukacji "społecznej". Wymaga wiele pracy. Jeśli na dodatek psiak uzyskał (A) i (B), trzeba się liczyć z agresywnością, jeśli są to (C) lub (D), agresywność może się przerodzić w strach.
Test Briana Klicommonsa, Sarah'y Witson
Wrażliwość na dotyk - przytrzymujemy szczenię i szczypiemy go między palcami łap. Puszczamy w momencie reakcji psa. Szczenięta, które wycofują łapę dopiero przy mocnym uścisku i od razu zapominają o stresie związanym z testem, dobrze rokują. Szczenięta reagujące piskiem na najsłabszy ucisk, próbując gryźć, w późniejszym okresie mogą wykazywać słabą psychikę.
Metoda kołyski - trzymamy szczenię do góry nogami, tak jak się trzyma niemowlę. Szczenię, które przez chwilę próbuje się uwolnić po czym się uspokaja, potrafi w przyszłości zachować spokój w stresującej go sytuacji. Jeżeli wyrywa się uporczywie, próbuje gryźć, piszczy, wpada w panikę, wykazuje zachowanie nie pożądane.
Wrażliwość na dźwięk - W obecności upuszczamy na podłogę brzęczący przedmiot (np. klucze). Szczeniak, który nie wykazuje zainteresowania, lub po krótkim czasie idzie zbadać przedmiot, wykazuje prawidłowe reakcje. Szczeniak, który ucieka, jest bojaźliwy, wykazuje gwałtowne reakcje, zachowuje się nieprawidłowo.
Zainteresowanie - Ocenie podlega zainteresowanie człowiekiem. Test można przeprowadzić indywidualnie, lub w grupie szczeniąt. Szczenię, które chętnie podchodzi do człowieka, jest łatwe we wspólnym życiu i szkoleniu. Taki pies lubi kontakt z człowiekiem. Szczenię, które nie podchodzi do człowieka, ma charakter niezależny, jest trudniejsze w szkoleniu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zakirchan - usunięty
Forumowy ekspert
Dołączył: 23 Sty 2007
Posty: 2056
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5
|
Wysłany: Śro 18:19, 11 Kwi 2007 Temat postu: |
|
|
Egzaminator musi być osobą kompletnie obcą dla psa. Najlepszy wiek do takich testów 7 tygodni (pies ma jeszcze wrodzone odruchy, póżniej nakłada się na to socjalizacja i zachowania nabyte co zaburza wynik testu).
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|